انجمن تصویرگران ایران

انجمن تصویرگران ایران

تصویرگریِ کتاب در ایران به قرن‌ها پیش باز می‌گردد و عمری طولانی دارد، اما تصویرگری نوین کتاب‌های کودک و نوجوان در این سرزمین عمری پنجاه‌ساله دارد. در این دوران، تلاش‌های تصویرسازان کتاب کودک از چنان گستردگی و توفیقی برخوردار بوده که در سایر رشته‌های هنری نظیرش را کمتر می‌توان یافت. تصویرگران کودک در این راستا با بهره مندی از دانش و مهارت های فنی فعالیت و کارحرفه ای خود را ادامه می دهند و عضو انجمن تصویرگران ایران هستند.

اهداف انجمن تصویرگران ایران

کمک به توسعه و ارتقای سطح کیفی تصویرگری کتاب کودک به منظور دستیابی به آثار برگزیده و ارزنده ملی و همچنین دفاع از حقوق مادی و معنوی تصویرگران و ایجاد شرایط مطلوب شغلی و حرفه‌ای و تأمین اجتماعی برای آنان.

وظایف انجمن تصویرگران ایران

1- آماده کردن مقدمات برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی تصویرگری

2-  برنامه‌های آموزشی برای جذب تصویرگران جوان

3- تلاش برای برگزاری سمینارهای علمی و فرهنگی و هنری در سطوح داخلی و بین‌المللی

4- انتشار آثار علمی و پژوهشی به منظور اطلاع‌رسانی و تقویت بنیه علمی دست اندرکاران تصویرگری

5- برپایی موزه آثار تصویرگران، راه‌اندازی کتابخانه تخصصی تصویرگری و ایجاد بانک اطلاعاتِ تصویرگری

6- تلاش برای دفاع از حقوق اعضا و استیفای حقوق مادی و معنوی آنان

7- تلاش در جهت فراهم کردن امکانات رفاهی برای اعضا

انجمن تصویرگران ایران با برپایی کلاس های آموزشی تصویرسازی کودک به صورت کاملا تخصصی برای افراد با تخصص تصویرسازی چه مبتدی و چه پیشرفته امکانات لازم را جهت آموزش و ارتقای تصویرگران  صورت می دهد.

تصویرگران کودک با بهره مندی از دانش روز دنیا با شرکت در مسابقه های تصویرسازی و همایش های جهانی به بالابردن دانش و نام ایران کمک شایانی میکنند.

البته آثار بسیار زیبایی در حوزه‌ی تصویرگری خلق می‌شود، اما کتاب‌ها کاملاً نزد اندک مخاطب موجود شکست می‌خورند و این روند خود به خود به عنوان یک جریان انحرافی از ماهیت واقعی تصویرگری پس از یک دهه جای خود را به جریانی سالم‌تر و متعهدتر می‌دهد. 

در اواخر دهه هشتاد و در سال‌های نود تصویرگران می‌دانند که برای موفقیت باید به اصول و قواعدی پایبند باشند که مخاطب و احترام به متن و محتوی در آن جای ویژه‌ای دارد، برای خلق اثر هنرمندانه می‌توانند روایت خود را در تکمیل متن به اثر تزریق کنند، اما نمی‌توانند متن را نادیده بگیرند. 

این سال‌ها، سال‌های رشد و ظهور نسل تازه و جدیدی است که اینترنت و رسانه‌های جدید دارد. به‌سرعت با آنچه در دنیا می‌گذرد آشنا می‌شود و خود را تا جایی که می‌تواند با این روند هماهنگ می‌کند. جهان جدید، جهان تصویر است. پس تصویرگر جایگاه ویژه‌ای در آن دارد. 

نسل جدید نیز همچون گذشته در مجامع جهانی می‌درخشد و جوایز متعدد و مهمی به دست می‌آورد. نسل جدید انرژی تصویری بیشتری دارد و رقابت سخت‌تری نیز میان خیل فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های تازه تأسیس و آموزشگاه‌های متعدد هنری در جریان است. امید است که هرروز نام ایران و تصویرگران ایران در دنیا هرچه بیشتر و پرقدرت تر بدرخشد.

با نگاهی به سایت رسمی انجمن تصویرگران ایران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *