آموزش و انجام تصویر سازی کودک

آموزش تصویرسازی کتاب کودک
سفارش تلفنی تصویرسازی کتاب کودک

در این مقاله به معرفی متدهای مختلف در زمینه آموزش تصویرسازی کتاب کودک پرداخته می شود. با ارائه تکنیک ها و راهکارهای موثر،راهنمای خوبی برای علاقه مندان به کاردر این رشته درآمدزا می باشد.

همانطور که می دانیم تصویرسازی نوعی نقاشی است که از یک متن تبعیت می کند و از نظر تصویری متن را توضیح می دهد و جلوه های نامعلوم متن را برای مخاطب روشن میکند.

تصویرسازی با هدف پرورش قدرت تجسم و خیال پردازی در کودکان در جهت به تصویرکشیدن محتوای یک شعر یا داستان انجام می شود.

تصویرگر کتاب کودک کیست و چه وظیفه ای دارد؟

تصویرگر در خدمت متن یا محتوای داستانی است و به روشن تر شدن ایده داستان یا متن مورد نظر کمک کرده و به انتقال مفاهیم کلی داستان کمک می کند و با ایجاد هماهنگی بین متن و داستان تمرکز و توجه کودک را به سمت موضوع متن هدایت میکنند.

 

آموزش تصویرسازی کتاب کودک با توجه به علایق کودکان

برای آموزش تصویرسازی کتاب کودک توجه داشتن به دلبستگی ها و علایق کودکان بسیار حائز اهمیت است. طبق تحقیقاتی که از طریق مصاحبه فردی بین سی مهدکودک انجام پذیرفت بیشترین معیارهای زیبایی شناسی در کودکان تصاویری همچون اشیای آشنا مانند: آنچه در محیط پیرامون می بینند با رنگ های شاد می باشد.

در تصویرسازی باید ازگیج کننده و ناآشنا بودن تصاویر خودداری کرد. درتصویرسازی دوسبک واقع بینانه و انتزاعی مورد توجه تصویرگران است.

اما نکته اینجاست که هرچه تصاویر واضح تر و واقعی تر به لحاظ ترکیب بندی و طراحی باشد، ارتباط مخاطب کودک ما با این تصویرسازی ها بیشتر می شود.

شیوه های الهام گرفتن در تصویرسازی کتاب کودک

شیوه های الهام گرفتن در تصویرسازی

برای آموزش صحیح تصویرسازی کودکانه لازم است که با شیوه های مختلف الهام گرفتن آشنا گردید. شیوه های مختلفی در الهام گرفتن وجود دارد.

مکان های واقعی

الهام گرفتن از مکان های واقعی برای خلق آثار بسیار کاربردی و رایج است.

گاهی اوقات یک عکس، یک منظره، یک فیلم، یک آهنگ، می تواند الهام بخش ما باشد. یکی از سایت هایی که می توان از آن برای جست و جوی تصاویر واقعی یا گنجینه ای از تصویرسازی های برتر هنرمندان دنیا و الهام گرفتن از آن استفاده کرد سایت www.pintrest.com است. توجه داشته باشید که الهام گرفتن با کپی کردن متفاوت است. ذهن هنرمند با مشاهده کردن تقویت و تغذیه می شود خودتان را در برابر طوفانی از تصویرسازی قرار دهید اما توجه داشته باشید که مرز باریکی میان کپی کردن و الهام گرفتن وجود دارد که در ادامه به توضیح آن پرداخته می شود.

انتقادپذیر باشید و ذهن جست و جو گری داشته باشید و از مشاهده و نقد و بررسی تصویرسازی های خود نترسید. بازخوردها را جستجو کنید. این که آیا از یک ویراستار ، نویسنده ، مدیر هنری ، دوستان و خانواده خود یا تصویرگران کتاب كودك بازخورد دریافت کنید در روند پیشرفت شما بسیار مهم است.به خودتان فرصت كافی بدهید تا بتوانید تصاویر را براساس انتقاد مجدداً بازنویسی كنید. از تصویرگرانی که در حوزه نشر کتاب فعالیت دارند کمک بگیرید و در کلاس های آنلاین یا کلاس های حضوری آن ها شرکت کنید.

برای شروع کار ابتدا برای خود داستانی را تعریف و مشخص کنید.

با ابزارهای متفاوتی کار کنید.

معمولا تصویرسازی ها به دلیل کم بودن متن داستان باید پرکار باشند و فریم های متنوعی را به کودکان ارائه دهند.

انتخاب ابزارهای متنوع و بهره گیری از گستره طیف رنگ های شفاف ، تمرین خوبی برای یادگیری و پیدا کردن شخصیت حقیقی خودتان به عنوان یک تصویرگر صاحب سبک است.

شخصیت پردازی در تصویرسازی کتاب کودک

تکنیک های شخصیت پردازی

بیشتر کتاب های کودکان شخصیت هایی دارند که در هر داستان نشان داده می شود و تا پایان داستان نقش خود را به عنوان شخصیت اصلی و شخصیت های فرعی ایفا می کنند. به عنوان تمرین این شخصیت را با حالات و رفتارهای مختلف و در جهات و زوایای مختلف طراحی کنید. وقتی برای اولین بار داستانی را می خوانید، طوری خیال پردازی کنید که انگار مثل یک فیلم شخصیت ها در ذهن شما شروع به بازی کرده اند. به صورت مداوم طراحی کتید و اتد بزنید تابهترین زاویه و بهترین کادر و ترکیب بندی را از دل تصویرسازی ها بیرون بکشید.

انواع تکنیک های تصویرسازی

آموزش تصویرسازی کتاب کودک با انواع تکنیک ها

متد دستی

تکنیک ها بسیار متنوع است. از جمله آنها میتوان به تکنیک مداد رنگی، آبرنگ، گواش، پاستل گچی، پاستل روغنی، اسکراچ برد، لینولئوم و غیره اشاره کرد.

کار را با مداد و زدن طرح اولیه به صورت دستی اجرا کنید.

شخصیت های خود بارها و بارها را اصلاح کنید.

تصویرسازی ها بچرخانید و آن ها را به صورت معکوس ببینید. این به شما کمک می کند تا خطاهای اصلی را در ترکیب بندی مشاهده کنید.طرح را اسکن کنید و آنرا با کامپیوتر ببرید و دوباره روی جایگیری عناصر و فضاسازی آن ها زمان بگذارید.
به یاد داشته باشید که اتد اولیه اصلی ترین و مهم ترین گام در ارائه نصویرسازی کتاب کودک است.

متد دیجیتال

در آموزش تصویرسازی کتاب کودک یادگیری تکنیک های دیجیتال بسیار مهم می باشد.تکنیک های دیجیتال نیز بسیار متنوع است و با ابزارهایی مثل آی پد پرو و قلم نوری قابل اجراست که با نرم افزارهای فتوشاپ، ایلوستریتور، آرت ریج، پینت شاپ و کورل دراو قابل اجراست.

متد مختلط

آنالوگ و دیجیتال را مخلوط کنید

تکنیک مختلط بسیار رایج و کارآمد است و مورد توجه من و اکثر تصویرگران کتاب کودک.

اجرای اولیه اتد دستی با مداد و سپس اسکن اتدها و انتقال آن به سیستم و کاربرروی آن با تکنیک دیجیتال. هدف من در هنگام کار هنری این است که تصاویرم را تا حد امکان به سمت تصویرسازی دستی پیش ببرم و از نگاه دیجیتالی صفر تا صد اجنتاب کنم.

 

آموزش تصویرسازی کتاب کودک در تهران

آموزش تصویرسازی کتاب کودک در تهران

برای ثبت نام در کلاس های خصوصی حضوری یا آنلاین میتوانید تماس گرفته ویا از طریق واتس اپ ثبت نام کنید تا ساعت و روز کلاس طبق زمان شما مشخص شود. کلاس های تصویرسازی بر اساس نیازها و علاقه مندی شما به هریک از تکنیک های  دستی یا دیجیتال برگزار خواهد شد.

برای اطلاع از هزینه و زمان بندی کلاس ها و هر سوالی در این خصوص با شماره تماس:  09371809290تماس حاصل فرمایید.

*کلاس های تصویرسازی هیچگونه محدودیت سنی ندارد.*

One thought on “آموزش و انجام تصویر سازی کودک

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *