تصویرسازی جلد کتاب کودک

تصویرسازی جلد کتاب کودک
سفارش طراحی جلد کتاب کودک

در این مقاله قصد دارم تا با بررسی تصویرسازی کتاب کودک بر روی جلد، به شکل گیری و نظم عناصر بصری در رو و پشت جلد و ارتباط آین دو صفحه با یکدیگر و تاثیر آن بر مخاطب بپردازم. گفته می شود که یک خواننده فقط در 8 ثانیه درباره یک کتاب قضاوت می کند. در این زمان کوتاه این سوالات به ذهن مخاطب شما وارد می شود و سپس تصمیم نهایی را می گیرند:

“توسط کیست؟” ، “آیا من قبلاً آن را خوانده ام؟” ، “آیا این نوع کتاب من است؟ “.

پس تصویرسازی جلد کتاب کودک نقش مهمی در تصمیم گیری مخاطب در این 8 ثانیه خواهد داشت.  بنابراین اغلب مردم کتاب ها را از روی جلدشان قضاوت میکنند چرا که این تصویر اولین و گاه تنها تصویری است که در اختیارشان قرار میگیرد. بنابراین جذب مخاطب توسط تصویرسازی روی جلد به طور تصادفی اتفاق نمی افتد و عملا نیازمند دانش و دقت استراتژیک است. “توصیه من برای شما این است تا با به کارگیری این مطالب و استفاده از آن ها به طور مداوم به موفقیت خود در بازار کار بله بگویید و کسب بالاترین فروش نسخه های کتابی که طراحی کرده اید را تجربه کنید.”

جلد کتاب به طورکلی از سه بخش روی جلد و پشت جلدوعطف کتاب تشکیل می شود.

جلد کتاب کودک

 مهم ترین وجه کتاب کودک جلد می باشد. تصویرسازی جلد کتاب کودک بیش از هر ژانر دیگری در کتاب حائز اهمیت است. جلد کتاب کودک نه تنها به عنوان خلاصه ای تصویری از متن داخلی کتاب است. بلکه به عنوان معرف سبک تصویرگری و احساس درونی کتاب می باشد. تصویرگر کتاب کودک برای طراحی و تصویرسازی جلد باید اطلاعات کاملی در مورد متن کتاب داشته باشد. لحن شعر یا داستان، به تصویرگر کمک می کند تا در برخود با تکنیک تصویرسازی جلد تصمیم درستی بگیرد. شناخت عنصر داستان و زمان وقوع داستان و ژانرو محتوای داستان و دیدار با نویسنده و استفاده از نقطه نظرات او به تصویرگر کمک میکند تا تصمیم درستی درمورد نحوه اجرای جلد بگیرد.

پشت جلد کتاب کودک

تصویرسازی پشت جلد

پشت جلد کتاب خلاصه ای از کتاب است که به خواننده کمک میکند تا مختصری از داستان کتاب را مطالعه کند و در تصمیم گیری بهتر برای خرید کتاب به او کمک می کند. البته گاهی هم در پشت جلد اطلاعاتی در خصوص مشخصات نویسنده نوشته میشود. همچنین پشت جلد کتاب فضایی برای تبلیغ سایر کتاب هایی است که از قبل چاپ شده و جز این مجموعه قرار دارند.

عطف کتاب کودک

عطف کتاب را معمولا ستون فقرات کتاب می نامند. عطف کتاب شامل اطلاعاتی درمورد عنوان کتاب و نام نویسنده و مترجم، است.

عناصر سازنده جلد

هرجلد علاوه بر اجزای سازنده آن از عناصر والمان هایی در و و پشت و عطف آن تشکیل شده است که به طور کلی عناصر تشکیل دهنده جلد به چهار دسته تقسیم می شوند:

تصویرسازی جلد کتاب کودک
  1. رنگ

  2. تایپوگرافی

  3. قطع جلد

  4. ژانر جلد

  5. جنس جلد

1. رنگ:

تصویرسازی جلد کتاب کودک

هنگام استفاده از حس کنجکاوی کودکان ، رنگ ابزاری عالی است و رنگ با قابلیت پوشش دهی از این واقعیت به نفع خود استفاده می کند. با نگاهی اجمالی به کتاب ها و مقالاتی در خصوص هارمونی رنگ ها و روانشناسی رنگ ها میتوان اطلاعاتی در خصوص نحوه استفاده از هر رنگ و یا پالت آن رنگ در تصویرسازی جلد کتاب کودک به دست آورد.

مهم ترین نکته در بحث رنگ روی جلد شخصی سازی جلد بر اساس محتوای متن کتاب است. پالت شخصی متن داستان یا شعر را بیرون بکشید و در تصویرسازی دیجیتال در داخل کتاب و روی جلد از آن استفاده کنید. این پالت را میتوان براساس احساسی که به خواننده منتقل میکند بیرون کشید و با استفاده از خلاقیت و دانش رنگ شناسی به آن پرو بال دهید.

 برای مثال با دیدن تصاویری که حس مشابه را به شما منتقل میکند و بیرون کشیدن پالت رنگی آن با استفاده از ابزار قطره چکان فتوشاپ میتوان به نتایج شگفت انگیزی دست پیدا کرد به این ترتیب که ابتدا رنگی را که در ذهن شما به عنوان رنگ اصلی و مورد استفاده در ترکیب رنگ کتاب است را پیدا کنید و سپس کد رنگی آن را با استفاده از فتوشاپ یا سایر برنامه ها پیدا کرده و این کد را به سایت myfree space یا color adob.com دهید تا با معرفی بهترین رنگهای همخانواده و متضاد و ترکیب بندی های آنها باهم به پیدا کردن بهترین پالت رنگی شما را یاری دهد.

2. تایپوگرافی

تصویرسازی جلد کتاب کودک

تایپوگرافی عنوان موجود در جلد به تنهایی کافی است تا قوه تخیل تقریباً هر کودکی را برانگیزد. تایپوگرافی را میتوان ستون فقرات یک جلد نامید. بنابراین سایز تایپوگرافی و نوع فونتی که برای طراحی آن به کار گرفته شده در تصویرسازی جلد کتاب کودک اهمیت دارد.

فونت عنوان باید ساده و خوانا ودرتضاد با سایر رنگ های روی جلد باشد.

عنوان کتاب و نام نویسنده و تصویرگر از ارکان اصلی روی جلد هستند که تصویرگر کتاب کودک بسته به میزان تخصص و دانش هنری که دارد به تایپوگرافی عنوان می پردازد. نکته ای که در اینجا لازم به ذکر میدانم این است که تصویرگر کتاب کودک باید دقت کافی در خصوص تک جلدی بودن یا چند جلدی بودن کتاب داشته باشد.چرا که با طراحی المان هایی باید مشخص کند که این کتاب در چند جلد قابل دسترسی است.

3. قطع جلد

تصویرسازی جلد کتاب کودک0223_compressed

آخرین عنصر در نظر گرفتن ، شکل و اندازه و جنس پوشش دهنده کتاب کودک است. قطع کتاب بر اساس قالب های استاندارد جهانی تعیین میشود مگر اینکه ابعاد مخصوص به کتاب به چاپخانه سفارش داده شود که در این صورت سفارش دهنده مشمول هزینه اضافی می شود چرا که ابعادی غیر از ابعاد استاندارد در کتاب اصطلاحا پرتی کاغذ را بالا می برد و این به ضرر چاپخانه است بنابراین هزینه مضاعف آن را ناشر می پردازد و این موضوع باید قبل از طراحی جلد کتاب مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

4. ژانر جلد

تصویرسازی جلد کتاب کودک022_compressed

طراحی جلد باید ژانر را منعکس کند ، و به خوانندگان بالقوه سرنخ های ظریفی در مورد محتوای کتاب دهد.

5. جنس جلد

جلدشومیزدر تصویرسازی کتاب کودک

به طور کلی دو نوع جنس در سفارش جلد کتاب وجود دارد:1.گالینگور، 2. شومیز.

  • گالینگور یا همان جلد سخت
  • شومیز یا جلد نرم

 

کتابهای گالینگور دارای پوشش سفت و سخت هستند که موجب محافظت و دوام بیشتر صفحات داخل کتاب می شود.

این گونه کتابها به خاطر جنسشان گرانتر هستند.

کتابهای شومیز جلدی نرم دارد که عموما از جنس مقوا یا کاغذ ضخیم است که وزن و طول عمر کم تری نسبت به جلد گالینگور دارد.

نتیجه گیری

تصویرسازی جلد کتاب کودک_compressed

تصویرسازی جلد کتاب کودک یک اثر هنری فوق العاده است که نیازمند تمرین خلاقانه و شناخت دقیق و زایش فکر و ایده جدید می باشد.

با کسب مهارت و تمرین و یادگیری و شرکت در کلاس های آموزش تصویرسازی کتاب کودک و کسب تجربه و حضور خلاق در بازار کار میتوانید طی گذشت چندین دوره “بسته به میزان مهارت و استعداد شما” به موفقیت چشم گیر دست پیدا کنید و به کسب درآمد بالا ازاین رشته بپردازید. به طور کلی در تصویرسازی جلد کتاب کودک باید به همه جزئیات کتاب اهمیت داده شود وهمه المان های جلد دربرگیرنده محتوای کتاب باشد و درعین حال از جذابیت بسیار بالایی برخوردار باشد تا مخاطب را به سمت خود بکشاند و او را مجاب کند که این کتاب ارزش خواندن و وقت و هزینه صرف کردن را دارد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *